Categories

اعلان

Loading…

په پښتو شعر کې ښځینه احساس/ عابده سپوږمۍ

وایي چې شعر د دزړونو درد دی، هغه خبرې چې درد ولري او له سوزه ډکې وي او یو ډول عاطفي تړون رامنځته کړي نو شعر یې بللی شو، هغه درد چې د شعر په ژبه له زړه راوځي ښه لګیږي او په ډیرې اسانۍ سره د زړونو تل ته لاره مومي او لکه د درمان غوندې په دردیدلو زړونو منګلې لګوي.

دا د هر انسان په ذوق او احساس پورې تړلې خبره ده او د شاعر په مهارت پورې اړه نیسي، چې څنګه کولای شي چې د زړونو دردونو ته یو ښکلی، ټولخوښی او هنري ټړون ورکړي تر څو لوستونکي او اوریدونکي پکې ځان وویني او خپل ذوق پکې پیدا کړي.

د زړه خبرې په شعر کې کول که له یوې خوا مهارت دی خو له بلې خوا یو اخلاقي جرئت هم غواړي، چې له نیکه مرغه به ووایو چې زمونږ د ټولنې نارینه قشر د ښځینه په پرتله ډیر برلاسي دي، نارینه کولای شي چې د خپل زړه خبرې او موخې په ښه ډول او جرئت د شعر په تارونو وپیایي او خپلې ټولنې ته یې وړاندې کړي، خو له بده بخته به ووایم، چې پښتني ټولنه کې د ښځينه شاعرانو دغه ډول جرئت بیا کم رنګه دی.

دا به غلطه وي، چې ووایم پښتنې شاعرانې به د خپل احساس د شعر کولو هنر نه لري، یا به نه شي کولای چې خپل د زړه احساس په شعر کې وکاروي، خو دا چې نه یې کوي یوه پوښتنه خو ده، چې ولې؟

ښځینه شاعرانې هم لکه د نارینه شاعرانو په څیر له یوه درمن احساس له مخې شاعري کوي او په پښتنې ټولنه کې خو دا ډیره سخته ده، چې یوه ښځه دې له خپل زړه هغه څه راوباسي، چې له مخې یې شعر ویلو ته مجبوره ده شاید ډیر لاملونه هم ولري.

لومړی خو دا چې ښځینه شاعرانې لکه وړاندې مې چې یادونه هم وکړه، ځاني ځان په ټولنه کې مجبور ګڼي او هغه احساس چې دا یې له مخي شاعري کوي نشي وړاندې کولی او دا حق په لوی لاس له لاسه ورکوي او کله چې د شعر په لیکلو شروع کوي نو خپل اصلي احساس ته نورې جامې ور اغوندي، اکثره یې حماسي شاعري کوي او د خپلو خلکو او وطن په اړه ساندې او یا هم له غمه ډکې مرثیې لیکي.

بله شاید دا وي چې ټولنه مو د دې ډول خبرو کولو او اوریدلو ته حوصیله نه لري او نه غواړي چې پښتنې شاعرانې دې د خپل زړه دردونه او احساسات وپنځوي او د هغه څه جرئت دې وکړي چې د دې په زړه کې دي خو دا فکر هم سم دی او هم ناسم، سم په دې دی چې زمونږ په پښتني چاپیریال کې ښځې باید یو ډول محدود ژوند ولري، د خپلو مخونو په شان باید خپل احساسات هم پټ او خوندي وساتي، نو ښځینه شاعرانې اړ دي چې د خپل زړه دردونه په زړه کې ښخ کړي چې دا هم زمونږ د ټولنې د شته واقیعتونو یو تریخ حقیقت دی.

ټولنه مو داسې ښځینه شاعرانې هم لري چې تر یوې اندازې ورته په خپل شعر کې د خپل احساس وړاندې کولو چاره یو څه اسانه ده او کولی شي چې خپل احساس په یو نه یو شکل انځور کړي خو د دا ډول شاعرانو شمیر د ګوتو په شمیر دی او یا هم په نورو نومونو یې دغه چاره ځانته اسانه کړې خو په ټوله کې د پښتنو ښځینه شاعرانو لپاره بیا دا چاره د تر سره کولو وړ نه ده.

هسې خو به په پښتو شعر کې د ښځینه احساس څرکونه ډیر تر سترګو شي خو دا به هم د پښتو نارینه شاعرانو له برکته وي چې د اړتیا له مخې له نیکه بخته په پښتو شعر کې د ښځینه احساس شتون شته خو دا چاره د ښځو له خوا خورا کمزورې ده.

نو پکار خو دا ده چې خپله پښتنې شاعرانې په خپلو شعرونو کې د خپلو احساساتو انځورولو چاره پخپله وکړي نه یواځې دا چې دا اړتیا به مو پوره وي بلکې شاعرانې کولی شي چې خپل احساسات په ډیره ښه توګه وړاندې کړي او دا چاره د پښتو شعر او ادب لپاره د یوې اړتیا په ډول په پام کې ونیسي.

په پښتو شعر کې ښځینه احساس/ عابده سپوږمۍ

وایي چې شعر د دزړونو درد دی، هغه خبرې چې درد ولري او له سوزه ډکې وي او یو ډول عاطفي تړون رامنځته کړي نو شعر یې بللی شو، هغه درد چې د شعر په ژبه له زړه راوځي ښه لګیږي او په ډیرې اسانۍ سره د زړونو تل ته لاره مومي او لکه د درمان غوندې په دردیدلو زړونو منګلې لګوي.

دا د هر انسان په ذوق او احساس پورې تړلې خبره ده او د شاعر په مهارت پورې اړه نیسي، چې څنګه کولای شي چې د زړونو دردونو ته یو ښکلی، ټولخوښی او هنري ټړون ورکړي تر څو لوستونکي او اوریدونکي پکې ځان وویني او خپل ذوق پکې پیدا کړي.

د زړه خبرې په شعر کې کول که له یوې خوا مهارت دی خو له بلې خوا یو اخلاقي جرئت هم غواړي، چې له نیکه مرغه به ووایو چې زمونږ د ټولنې نارینه قشر د ښځینه په پرتله ډیر برلاسي دي، نارینه کولای شي چې د خپل زړه خبرې او موخې په ښه ډول او جرئت د شعر په تارونو وپیایي او خپلې ټولنې ته یې وړاندې کړي، خو له بده بخته به ووایم، چې پښتني ټولنه کې د ښځينه شاعرانو دغه ډول جرئت بیا کم رنګه دی.

دا به غلطه وي، چې ووایم پښتنې شاعرانې به د خپل احساس د شعر کولو هنر نه لري، یا به نه شي کولای چې خپل د زړه احساس په شعر کې وکاروي، خو دا چې نه یې کوي یوه پوښتنه خو ده، چې ولې؟

ښځینه شاعرانې هم لکه د نارینه شاعرانو په څیر له یوه درمن احساس له مخې شاعري کوي او په پښتنې ټولنه کې خو دا ډیره سخته ده، چې یوه ښځه دې له خپل زړه هغه څه راوباسي، چې له مخې یې شعر ویلو ته مجبوره ده شاید ډیر لاملونه هم ولري.

لومړی خو دا چې ښځینه شاعرانې لکه وړاندې مې چې یادونه هم وکړه، ځاني ځان په ټولنه کې مجبور ګڼي او هغه احساس چې دا یې له مخي شاعري کوي نشي وړاندې کولی او دا حق په لوی لاس له لاسه ورکوي او کله چې د شعر په لیکلو شروع کوي نو خپل اصلي احساس ته نورې جامې ور اغوندي، اکثره یې حماسي شاعري کوي او د خپلو خلکو او وطن په اړه ساندې او یا هم له غمه ډکې مرثیې لیکي.

بله شاید دا وي چې ټولنه مو د دې ډول خبرو کولو او اوریدلو ته حوصیله نه لري او نه غواړي چې پښتنې شاعرانې دې د خپل زړه دردونه او احساسات وپنځوي او د هغه څه جرئت دې وکړي چې د دې په زړه کې دي خو دا فکر هم سم دی او هم ناسم، سم په دې دی چې زمونږ په پښتني چاپیریال کې ښځې باید یو ډول محدود ژوند ولري، د خپلو مخونو په شان باید خپل احساسات هم پټ او خوندي وساتي، نو ښځینه شاعرانې اړ دي چې د خپل زړه دردونه په زړه کې ښخ کړي چې دا هم زمونږ د ټولنې د شته واقیعتونو یو تریخ حقیقت دی.

ټولنه مو داسې ښځینه شاعرانې هم لري چې تر یوې اندازې ورته په خپل شعر کې د خپل احساس وړاندې کولو چاره یو څه اسانه ده او کولی شي چې خپل احساس په یو نه یو شکل انځور کړي خو د دا ډول شاعرانو شمیر د ګوتو په شمیر دی او یا هم په نورو نومونو یې دغه چاره ځانته اسانه کړې خو په ټوله کې د پښتنو ښځینه شاعرانو لپاره بیا دا چاره د تر سره کولو وړ نه ده.

هسې خو به په پښتو شعر کې د ښځینه احساس څرکونه ډیر تر سترګو شي خو دا به هم د پښتو نارینه شاعرانو له برکته وي چې د اړتیا له مخې له نیکه بخته په پښتو شعر کې د ښځینه احساس شتون شته خو دا چاره د ښځو له خوا خورا کمزورې ده.

نو پکار خو دا ده چې خپله پښتنې شاعرانې په خپلو شعرونو کې د خپلو احساساتو انځورولو چاره پخپله وکړي نه یواځې دا چې دا اړتیا به مو پوره وي بلکې شاعرانې کولی شي چې خپل احساسات په ډیره ښه توګه وړاندې کړي او دا چاره د پښتو شعر او ادب لپاره د یوې اړتیا په ډول په پام کې ونیسي.

525 total views, 2 views today

1 comment

  1. spearaki Reply

    وايي چې دبرژنيف وينا وې به ډېري اوږدې اوڅو ساته وخت نيوه · خو سياسې دفتر پريكړه وكړه چې برژنف ته دوه ساعته وينا جوړه شي · همداسې وشول خو كله چې برژنف دستيج سرته ورغې پوره څلور ساعټونه يې وينا وكړه · كله چې را كوژ شو له سكرتر نه يې چا پوښتنه وكړه چې دا ولي څلور ساعته وينا مو وركړې وه · هغه وويل ليونيد اييچ برژنف ته دوه كاپي وركړل شوې ې هغه دواړه كاپي ولوستلي · ·پورته مقاله هم دواړه كاپې خپلره شوې دهو ·

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

۸

د خپلواکۍ 100 کالیزه Independence

 دارالامان ماڼۍ د ولسمشر په لاس او د شهزادګۍ هندیه…

تاند، چهارشنبه، د اسد ۳۰مه: ولسمشر د خپلواکۍ د سلمې کلیزې په ویاړ رغول شوې د دارالامان ماڼۍ په شاندارو…

 دارالامان ماڼۍ د ولسمشر په لاس او د شهزادګۍ هندیه په وینا پرانیستل شوه

21 Aug 2019 خبرونه خپلواکي م. عاصم خوږیاڼی No comments

نور

د خپلواکۍ سلمه کلیزه دې بختوره وي| احسان ارینزی

د نړۍ په ټولو هېوادونو کې داسې عنعنوي، فرهنګي، دیني او ملي ورځې شته چې خلک او حکومتونه یې په…

د خپلواکۍ سلمه کلیزه دې بختوره وي| احسان ارینزی

21 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور

د خپلواکۍ د سلمې کلیزې په ویاړ نن شپه د…

تاند، چهار شنبه، د اسد ۳۰ مه: د کورنیو چارو وزارت اعلان کړه چې نن د اسد په ۳۰مه به…

د خپلواکۍ د سلمې کلیزې په ویاړ نن شپه د کابل پر ۳ غونډیو اورلوبه کېږي

21 Aug 2019 خبرونه خپلواکي م. عاصم خوږیاڼی No comments

نور

فرخنده باد صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان

استاد عارف نظر صدسال پیش از امروز مردم آزاده افغانستان، ثمره جانبازی ها، قهرمانی ها و مبارزات استقلال طلبانه فرزندان خویش…

فرخنده باد صدمین سالگرد استرداد استقلال افغانستان

20 Aug 2019 خپلواکي مقالات دری تاند No comments

نور

د غازي امان الله خان سل ارمانونه

1.        افغانستان منظم مالیاتي سیستم ولري 2.      افغانستان قوی مالي نطام ولري 3.      افغانستان خپلې پیسې ولري 4.      افغانستان خپل تولیدات ولري 5.      افغانستان خپله بريښنا ولري 6.      افغانستان توکي ټولې…

د غازي امان الله خان سل ارمانونه

19 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور

 بیست و هشت اسد؛ روز استقلال کشور! | توفیق عظیمی

بیست و هشتم اسد، حماسه یک روز، افتخار جاویدان، روز استرداد استقلال کشور است، که از آن ۱۰۰ سال میگذرد. در بیست و…

 بیست و هشت اسد؛ روز استقلال کشور! | توفیق عظیمی

19 Aug 2019 خپلواکي مقالات دری مقالې تاند No comments

نور

د خپلواکۍ فکر | معروف افغان

ازادي او خپلواکي، دوه جلا مفاهیم افاده کوي او لازمه ده چې جلا جلا چلندونه ورسره وشي. د ازادۍ په…

د خپلواکۍ فکر | معروف افغان

18 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور

بلخي نجلۍ او ځوان د خپلواکۍ په ورځ په اماني…

تاند، دوشنبه د اسد ۲۸مه: په بلخ کې یوې ناوې او زوم د خپلواکۍ د سلمې کلیزې له ورځې سره…

بلخي نجلۍ او ځوان د خپلواکۍ په ورځ په اماني کالیو کې واده وکړ

19 Aug 2019 خبرونه خپلواکي م. عاصم خوږیاڼی Comments (1)

نور

طالبانو بغلان کې د خپلواکۍ سلمه کلیزه نمانځلې ده

تاند، دوشنبه، د اسد ۲۸مه: طالب ویاند ذبیح الله مجاهد وایي، جنګیالیو یې نن تر خپلې ولکې لاندې ځینو سیمو…

طالبانو بغلان کې د خپلواکۍ سلمه کلیزه نمانځلې ده

19 Aug 2019 خبرونه خپلواکي م. عاصم خوږیاڼی Comments (1)

نور

د خپلواکۍ لمانځل څه ګټه لري؟

لیکنه: نورالله غازي هیوادونه د خپلواکۍ په لمانځلو سره خپلو خلکو ته بیا بیا وریادول غواړي چې دا هیواد داسې په…

د خپلواکۍ لمانځل څه ګټه لري؟

19 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور

غازي امان الله خان ته | ګل آغا احمدي وردګ

رښتیا هم چې تا سل کاله مخکې په نره توره د افغانستان آزادي له اشغالګرو انګرېزانو څخه بېرته واخیسته او…

غازي امان الله خان ته | ګل آغا احمدي وردګ

19 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور

د افغانستان د خپلواکۍ ستونزمن مزل

لیکنه: محمد نور الهام افغانان د ۲۰۱۹ کال د آګسټ په ۱۹مه چې د ۱۳۹۸ ل ل د زمري له ۲۸مې…

د افغانستان د خپلواکۍ ستونزمن مزل

19 Aug 2019 خپلواکي مقالې تاند No comments

نور
  • 1
  • 2